Monday, June 06, 2016

DESA PERMAI,TEBING DAN SUNGAI DIPAGI KEBERANGKATAN BALIK KE KUCHING,SARAWAK.


DESA PERMAI,TEBING DAN SUNGAI DIPAGI KEBERANGKATAN BALIK KE KUCHING,SARAWAK.

Semestinya hati selalu berat untuk meninggalkan desa dan pemandangan  - pemandangan alam semulajadinya yang sangat tulen dan suci belum tersentuh.Samaada orang memandang ianya sebagai tanda kemunduran dan kekurangan ataupun ianya sebagai anugerah pemberian warisan dari zaman  nenek moyang saya tetap menganggap ianya sebagai satu keindahan yang harus dikekalkan.Kerana pemandangan yang hijau dan tulin ini yang menjadi sebagaian kehidupan saya dan semua orang di Kampung ini sejak bertahun lamanya.


Kaki akan selalu berat melangkah meninggalkan desa permai ini ketika diri masih ingin betah dan lama duduk menikmati suasana desa yang menenangkan jiwa dan perasaan.Tapi apakan daya demi rezeki dan periuk nasi,tugasan harus diutamakan.pada keesokannya memulakan hari bekerja kembali dengan bulan Ramadhan bulan berpuasa turut memulakan harinya.

Sementara menunggu bot penambang saya sempat merakamkan gambar - gambar disekeliling tebing sungai untuk dikongsikan dalam post kali ini.

Tebing tua yang dikikis dan ditelan oleh arus sungai....perahu - perahu kayu ditebing dan daun hijau serta pohon rimbun yang menjadi permainan beburung dan sungainya yang mengalirkan air kuning paya yang membuntingkan rezeki kepada manusia - manusia ditanah kelahiran ini.

Sampai aku pulang lagi dalam dakapanmu nanti.Aku pasti akan kembali.















SEJAHTERA KEPADA KAMPUNGKU

www.azlanrumadi.blogspot.my


No comments: